top of page

afbeelding; ISW Naaldwijk - gangruimte inrichten als flexible onderwijsruimte

afbeelding; het College Weert - lockers opnemen in gangwanden

onderzoekend ontwerpen

 

Alle projecten bieden de mogelijkheid om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Deze mogelijkheden kunnen dus ook ten volle moeten worden benut, maar wel na zorgvuldige afweging van voor- en nadelen.

Dit leidt in veel gevallen tot slimme en mogelijk ook kostenbesparende ontwerpen die bijdragen aan de beleving van het gebouw.

 

Zo kan in het onderwijs worden gedacht aan meer flexibiliteit in ruimtegebruik. In deze tijd van krimp en een toenemende mate van ICT onderwijs zal de ruimtebehoefte ook gaan veranderen. Klassieke lokalen kunnen dan een juist een belemmering worden om dit 'nieuwe' onderwijs te gaan inrichten. Dit vraagt slimme oplossingen in ruimte indeling en nieuwe lesmethodes.

 

In de gezondheidszorg vraagt met zich nu af hoe men efficient en effectief om kan gaan met de continu wijzigende vraag naar zorg. Zo kan een keuze voor een intelligente monitoring van patienten in verpleeghuizen leiden tot een efficientere inzet van personeel. De kosten die daarmee worden bespaard kunnen dan weer aan de daadwerkelijke zorg worden besteed.

 

De door-decentralisatie in het onderwijs biedt de scholenorganisaties nu de kans om een beleid te maken hoe zijn willen omgaan met hun gebouwen. Dit kunnen zij nu in eigen beheer gaan doen. Ze kunnen dan op basis van hun eigen husvestingsplan ook een sterkere onderhandelingspositie met de gemeente verkrijgen. 

 

Bedrijven kunnen op een slimme manier mogelijkheden scheppen voor dubbelgebruik van hun grond en gebouw. Door een symbiose aan te gaan met een partner-ondernemer kunnen ze optimaal gebruik maken van elkaars werk- en energiestromen. De voordelen voor beiden komen ten gunste van het partnerschap en van de omgeving.

bottom of page